Losser Digitaal
Image default
Zakelijk

Hoe zet je een marktonderzoek op?

Wil je graag een marktonderzoek starten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij kunnen ons dit maar al te goed voorstellen. Een marktonderzoek is een grootschalig onderzoek waarbij je kunt uitzoeken hoe je met je onderneming een bepaalde markt kunt veroveren. Binnen een marktonderzoek komen verschillende analyses en onderzoeken aan bod die met elkaar in verbinding staan. Vandaag nemen we je mee in de stappen die je moet ondernemen om een marktonderzoek te doen. 

Stap 1: SWOT-analyse 

Het marktonderzoek start je van een SWOT-analyse. Door middel van deze analyse breng je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen voor je bedrijf in kaart. Hierdoor zie je direct waar kansen liggen en welke punten juist extra aandacht verdienen. 

Stap 2: Brancheonderzoek 

Als tweede ga je aan de slag met het brancheonderzoek. Hierin neem je de branche waarin je onderneming zich bevindt onder de loep. Kijk vooral naar belangrijk ontwikkelingen binnen de branche. Die geven je namelijk inzicht in hoe haalbaar jouw idee zal zijn.  

Stap 3: Concurrentieanalyse 

In de derde stap ga je informatie verzamelen over je belangrijkste concurrenten. Het doel hiervan is dat je voor jezelf als onderneming kunt bepalen op welke manier je jezelf gaat onderscheiden van je concurrenten. Kijk naar wat concurrenten goed doen, waar ze juist dingen beter kunnen doen etc. 

Stap 4: Klantonderzoek 

Binnen een klantonderzoek maak je een analyse van je potentiële klanten. Hiermee krijg je inzicht in wie precies je kanten zijn en welk koopbedrag bij hun hoort. De gegevens die je hiermee verzamelt zorgen voor een bepaling van hoe, wanneer en waar je potentiële klanten gaat benaderen. 

Stap 5: Omgevingsanalyse 

Mocht je het bedrijf ergens fysiek willen vestigen, dan is het goed om de voor- en nadelen van een mogelijke bedrijfslocatie in beeld te brengen. Dit wordt ook wel een omgevingsanalyse genoemd. Hiermee weet je uiteindelijk hoe de omgeving van invloed is op je bedrijf. 

Stap 6: Klanttevredenheidsonderzoek 

In dit onderzoek duik je dieper in de wensen en ervaringen van reeds bestaande klanten. Dit doe je voornamelijk om te onderzoeken of je je product of dienst kunt optimaliseren.  

Stap 7: Doelgroep 

De laatste stap van het marktonderzoek is het onderzoeken van de potentiële doelgroep. Ontdek hoe zij je bedrijf zien en kijk of dit overeenkomt met welk imago jij als onderneming uit wilt stralen. 

Twijfel je na het lezen van dit artikel nog hoe je aan de juiste doelgroep komt om het onderzoek uit te voeren? Wij raden je dan online marktonderzoek aan. Hierbij betaal je een bepaald tarief afhankelijk van het aantal vragen en respondenten. Dit online marktonderzoek kun je bijvoorbeeld uitvoeren via Factsnapp.com 

Gerelateerde artikelen

De veranderende rol van HRM

Hoe zet je een marktonderzoek op?

4 x de leukste zomerse give-aways