Losser Digitaal
Image default
Tech

Schaalbaarheid van e-commerce met PIM-systeem

E-commerce ontgroeit zichzelf bijna elke dag. Vroeg of laat zullen online verkopers te maken krijgen met expansie, nieuwe verkoopkanalen en groeiende behoeften van klanten. De belangrijkste vraag is: hoe moet uw online winkel worden geoptimaliseerd en geschaald?

 

De schaalbaarheid van een e-business is een essentieel onderdeel voor voortdurende groei. Het is niet ongewoon dat een plotselinge toename van de groei tot problemen kan leiden voor bedrijven – vooral voor kleinere ondernemingen. Schaalbare bedrijfsmodellen garanderen individuele en vooral snelle reactietijden en de nodige aanpassingen van alle relevante processen. In dit verband kan het PIM-systeem (Product Information Management) van Skwirrel een praktische oplossing bieden en de werklast merkbaar verlichten.

Wat is een PIM-systeem en wat doet het?

Een productinformatiebeheersysteem of PIM-systeem is een oplossing (in de vorm van on-premise software of SaaS) die gericht is op het beheer, de verrijking en de verspreiding van productinformatie. De door PIM beheerde productinformatie omvat alle tekstuele gegevens waaruit een productblad bestaat: marketingbeschrijvingen, technische informatie, etikettering, afmetingen, verpakking, ingrediënten, cross-selling en up-selling, storytelling, enz.

 

Met andere woorden, de verwerving, verwerking en instandhouding van productgegevens, alsmede de consequente verstrekking ervan aan diverse outputkanalen en media. Voorwaarde hiervoor is een media-neutraal beheer en wijziging van de produktinformatie in een centraal systeem. PIM-systemen beheren of organiseren nauwkeurig de relevante inkoop-, productie- en communicatiegegevens voor meervoudig gebruik via verschillende IT- of onlineshopsystemen (Amazon, eBay, Shopify enz.), talen, outputmedia en publicaties.

 

Efficiënte lokalisatie kan bijvoorbeeld nieuwe markten ontsluiten, de marketingproductiviteit verhogen en (multi- / omni-channel) marketing ondersteunen. Professioneel beheer van productinformatie als sleuteltechnologie optimaliseert ook het conversiepercentage en het retourenbeheer. PIM-oplossingen structureren werkprocessen, workflows en mechanismen niet alleen doeltreffend, maar vooral ook efficiënt.

De belangrijkste voordelen van een PIM-systeem

– Centrale opslagplaats voor alle gegevens;

– Eenvoudig beheer en verwerking van gegevens;

– Ervoor zorgen dat de gegevens uniform en up-to-date zijn via een aanpak met één enkele bron;

– Diverse omleidingsmogelijkheden voor elk kanaal (webshop, sociale media, drukwerk, enz.);

– Bevordering van een doelgroepgerichte klantenbenadering;

– Efficiëntere en snellere werkprocessen.

Productgegevens efficiënter en gerichter gebruiken

De belangrijkste en voornaamste taak van een PIM-systeem is het verzamelen van gegevens op één gemakkelijk toegankelijke plaats en deze beschikbaar te maken voor verder gebruik. Dankzij de “single source”-benadering hoeven gegevens slechts op één centrale plaats te worden bewaard. Dit bespaart niet alleen tijd, maar zorgt er ook voor dat altijd en overal de meest recente gegevens kunnen worden gebruikt.

 

De opgeslagen gegevens kunnen via slimme interfaces naar elk uitvoerkanaal worden geëxporteerd: dit kunnen verschillende webwinkels zijn (Amazon, eBay, Shopify-shop), socialemediaplatforms of gedrukte producten zoals gegevensbladen of productbrochures. Een PIM-systeem maakt ook klantspecifieke adressering mogelijk, bijvoorbeeld door op bepaalde kanalen slechts een deel van de productlijn te tonen, afhankelijk van de interesses van de doelgroep. Een PIM systeem helpt dus te voldoen aan de eisen inzake klantgerichtheid.

 

Gerelateerde artikelen

Mobiele airco zonder slang

Het USB stopcontact – de trend van 2020

Beter geïsoleerde elektrische boilers zorgen voor minder energieverbruik.