Een website die makkelijk gevonden kan worden is interessant voor ieder bedrijf, ongeacht de branche. Het is interessant voor kleine en grote bedrijven, iedereen wil namelijk zijn/haar producten/diensten verkopen. Hierbij speelt de website een steeds grotere rol. Meer dan 90% van alle bedrijven in Nederland heeft een eigen website. Daarnaast zijn veel bedrijven actief op platforms. Dat wil zeggen dat zelfs de meeste ZZP’ers een eigen website hebben. Een korte uitleg over SEOSEO is een afkorting van Search Engine Optimization een engelse vertaling van zoekmachineoptimalisatie. SEO bestaat uit meerdere factoren die allemaal invloed hebben op de vindbaarheid van de site. De eerste en meest bekende factor is de zoekwoorden, van welke zoekwoorden maak je gebruik als je content schrijft en hebben die überhaupt zoekvolume? Dat is een vraag die je voor jezelf moet beantwoorden als je content gaat schrijven. Een andere belangrijke factor zijn de domeinen die naar jouw site verwijzen. Hoe meer relevante sites naar jouw site linken, hoe eerder je getoond zult worden in Google. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Je kunt dit zelf doen, maar meestal krijg je dan niet de relevante links die je zoekt. Daarom kun je misschien beter de linkbuilding uitbesteden. Een investering voor de lange termijnZeker in het begin zal er veel geld/tijd gestoken worden in het maken van content en het optimaliseren van de site. Daarna wordt er waarschijnlijk meer tijd gestoken in het uitbreiden van de website. Bij een hoge positie heeft dit een invloed voor langere termijn. Ook heeft het natuurlijk te maken met concurrentie, kies daarom voor een niche. Een hoog resultaat in Google zorgt voor vertrouwenAls mensen het bedrijf opzoeken in Google en het bedrijf komt snel tevoorschijn, dan zorgt dat voor vertrouwen. Als mensen je niet kunnen vinden of lang moeten zoeken, dan lijkt het alsof je iets te verbergen hebt. Mensen gaan dan minder snel over tot aankoop. Investeren in SEO zorgt dus als het goed is voor meer klanten. SEO heeft een hoge ROIHet investeren in SEO betekent investeren met een hoge return on investment. SEO is belangrijk in elke fase van de customer journey, het begint bij de oriëntatiefase en blijft belangrijk zelfs bij de after sales voor eventueel contact of waardering vanuit de klant. Dus wat wil jij uit de website halen? Gaat het om meer omzet of wordt de website gebruikt als visitekaartje? Het zijn vragen waar je over na moet denken bij het ontwikkelen van een website.
|
Waarom is SEO een goede investering?
Volgende artikel