Losser Digitaal
Image default
Zakelijk

Verschillende soorten marketing

Marketing bestaat in verschillende soorten en maten. Als je op Google zoekt naar soorten marketing, dan krijg je oneindig veel resultaten te zien. De wereld van marketing is dynamisch en snel. Nieuwe marketingmethodes ontstaan bij wijze van nog sneller dan een nieuwe woonwijk. Om deze reden hebben wij een overzicht gemaakt met vier van de meest effectieve vormen van marketing.  

Direct marketing 

Dit is eigenlijk één van de oudere vormen van marketing. Direct marketing gaat over het versturen van marketinguitingen via de post. Bekende voorbeelden hiervan zijn folders van de supermarkt, maar denk ook aan een kortingsbon op je verjaardag van een bedrijf waar je in het klantenbestand staat. We zien dat direct marketing wel aan te afnemen is en plaats maakt voor meer modernere vormen van marketing, maar voor bepaalde soorten branches werkt het nog steeds goed. 

Affiliate marketing 

Ook affiliate marketing is een vorm van marketing die al jaren bestaat. We zien hierbij dat het na al die tijd nog steeds effectief inzetbaar is. Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij je op zoek gaat naar mensen die bereid zijn om jouw bedrijf of product te promoten. De persoon die dit promoot krijgt meestal een bepaalde beloning. We zien dit tegenwoordig ook vaak terug als influencer marketing. Hierbij komt dan ook nog social media kijken. Influencer marketing is dus eigenlijk een combinatie tussen affiliate marketing en social media marketing.  

Online marketing  

Online marketing is tegenwoordig de grootste vorm van marketing. Onder online marketing vallen weer heel veel soorten marketing. Een belangrijke is bijvoorbeeld social media marketing. Dit is marketing via sociale media zoals Facebook en Instagram. Andere vormen van online marketing die veel voorkomen zijn SEA en SEO. SEA is het adverteren in zoekmachines en SEO is juist zoekmachine optimalisatie. Er zitten veel verschillen tussen deze vormen van online marketing, maar samen zorgen ze voor het beste resultaat.  

E-mail marketing 

E-mail marketing wordt ook wel eens gecategoriseerd onder online marketing of direct marketing, maar wij vinden dit zo’n belangrijke vorm van marketing dat we deze apart beschrijven. E-mail marketing is namelijk een enorm veelzijdig communicatiekanaal. Het kan worden ingezet om potentiële klanten te benaderen met promoties, nieuwe producten etc. Binnen e-mail marketing bestaat ook nog e-mail marketing automation. Hiermee worden e-mail geautomatiseerd naar klanten gestuurd op het juiste moment. Een voorbeeld hiervan is een bericht op je verjaardag of wanneer je nog producten in je winkelmand hebt staan.  

Gerelateerde artikelen

Waarom SEO cruciaal is bij het ontwikkelen van een digitale marketing strategie

Wat kan relatieadvies voor je relatie betekenen?

Je bent van plan om een bedrijfsoverdracht uit te voeren?