Losser Digitaal
Image default
Sociaal

Het social media kanaal kiezen voor jouw organisatie

Social media mag niet ontbreken binnen jouw online marketing strategie. Het geeft je mogelijkheden om te communiceren met klanten en leads. Vrijwel elke organisatie kan wel iets met social media. Maar niet elk kanaal is geschikt voor jouw organisatie. Je moet nadenken over de doelgroep, intentie van het kanaal en hoe jij zichtbaar wilt zijn. Daarom hier vijf kanalen op een rij om een goede keuze te kunnen maken. 

Clubhouse 

Clubhouse is nieuw. Mensen kunnen hier live in een kamer springen, meepraten en onderwerpen bespreken. Je kunt ervoor kiezen om te luisteren of uiteraard jezelf in het gesprek te mengen. De gesprekken zijn laagdrempelig, maar gaan soms ook zeker de diepte in. 

 

Jouw organisaties zichtbaar maken met Clubhouse gebeurt door kennis te delen met de mensen die zich hier bevinden. Dit is ook het doel van Clubhouse. Het is dus niet gericht op conversie, maar juist op de waarde van het gesprek. Dit is dus ook niet geschikt voor elke branche, maar kan slim zijn voor bedrijven en organisaties die hun autoriteit willen verhogen en dus zo hun kennis delen. 

TikTok 

Sinds 2017 bestaat TikTok. Het socialmediakanaal is populair bij jongeren. Dat is ook te merken aan het feit dat steeds meer YouTubers en influencers zich begeven op dit kanaal. Organisaties die zich richten op een jonge doelgroep kunnen TikTok niet aan hen voorbij laten gaan. Je brengt op een visuele manier jouw boodschap op over op jouw doelgroep. 

 

Via TikTok is het mogelijk om te adverteren via de ‘voor jou’ pagina. Hier scrollen gebruikers door allerlei video’s. Je kunt hier adverteren met een video, maar de mogelijkheden voor targetten van de doelgroep is nog beperkt. Maar zit jouw organisatie in de mode, lifestyle of bijvoorbeeld muziek branche, dan is TikTok zeker een optie. 

YouTube 

Misschien denk je hier niet direct aan met YouTube hoort ook gewoon thuis in dit rijtje. Naast Google is dit dé zoekmachine voor handige tips en weetjes. Ideaal dus om een product te promoten, jouw diensten uit te leggen of zelf interne werkprocessen uit te leggen. Zo maak je iedereen bewust van jouw product, dienst of merk. En dit maakt het ook nog eens geschikt voor vrijwel elke organisatie. 

 

Maar het voordeel is ook dat je hier leuke samenwerking aan kunt gaan. Denk aan een samenwerking met een influencer of een bekende YouTuber. Dit kan je veel nieuw verkeer opleveren en bekendheid geven. Het opbouwen van jouw fanbase is met YouTube zo gedaan. 

LinkedIn 

Het kanaal voor organisaties binnen de communicatie, business-to-business, bouw en marketing is LinkedIn. Je brengt gemakkelijk jouw volgers op de hoogte van jouw successen, mijlpalen en nieuwe vacatures. Je vindt hier met name mensen tussen de 20 en 60 die hoog zijn opgeleid. Houd hier ook rekening mee als je dit medium gaat gebruiken. 

Facebook 

Hoewel Facebook niet meer populair is onder jongeren, wordt het nog steeds gebruikt. Je kunt er gemakkelijk een community opbouwen. Communicatie met jouw klanten is gemakkelijk. Bovendien zijn de manieren om jouw doelgroep te bereiken ook groot. Je hebt eindeloos veel mogelijkheden om via advertenties jouw ideale doelgroep te bereiken. Dit maakt het ook geschikt voor elke organisatie. 

Een keuze maken voor een social media kanaal

Maak een keuze voor een social media kanaal op basis van jouw doelgroep, je doelen en wat het medium kan. Wil je graag kennis delen? Dan is misschien YouTube of Clubhouse een idee. Of wil je toch echt voor conversie gaan? Dan kun je beter naar Facebook. Maak een keuze op basis van jouw doelen, het medium en jouw doelgroep. Zo zet je social media effectief in bij online marketing.

 

Wil je zeker weten dat je het goed doet? Denk dan na of je niet beter jouw social media kunt uitbesteden.  

Gerelateerde artikelen

Meer omzet genereren met social media marketing

Is Amerika een duur land?

De rol van het koningshuis in de Nederlandse samenleving