Losser Digitaal
Image default
Gezondheid

3 tips bij slecht slapen door stress

Zit je in een spannende of stressvolle periode? Dan is de kans groot dat je dit merkt in jouw nachtrust. Niet of slecht kunnen slapen door stress komt vaak voor. Stress is namelijk één van de grootste oorzaken van veel slaapproblemen. Een keer niet goed kunnen slapen door stress is natuurlijk geen probleem, maar wanneer je bijna iedere nacht slecht slaapt, is dit natuurlijk een ander verhaal. Het hebben van een goed matras is ook belangrijk. Ben je opzoek naar een goed matras? Een eco matras van Una Matras biedt een hoog comfort.

Tip 1: neem zoveel mogelijk rust

Het nemen van rust lukt de ene dag beter dan de andere dag, dat is logisch. Probeer toch in ieder geval je hoofd leeg te maken een paar uur voordat je naar bed gaat. Het verstandigste is om voor het slapen gaan een boek te lezen, in plaats van op je telefoon te gaan. Het blauwe licht dat een telefoon afgeeft, zorgt ervoor dat er een stofje aangemaakt wordt om wakker te blijven. Vermijd het om ‘s avonds nog in bed te liggen en te piekeren over dingen. Hierdoor val je niet in slaap. Probeer het piekeren te verplaatsen naar de volgende dag, zodat je er ‘s avonds minder tot geen last van hebt.

Tips 2: laat koffie en alcohol staan 

Hoe lekker koffie ook is, probeer koffie voor het slapengaan koffie te vermijden. Door alcohol kom je misschien wel beter in slaap, maar het heeft uiteindelijk een slechte invloed op je slaapkwaliteit. Door alcohol word je sneller en vaker wakker. Het is dus beter om alcohol toch maar te laten staan. De rem-slaap is erg belangrijk voor een mens, maar wordt door alcohol onderdrukt. Dat kan dus gevolgen hebben voor het geestelijke herstel. Het kan ook gevolgen hebben voor het lichamelijke herstel. Iemand die alcohol heeft gedronken en wel veel uren heeft geslapen, is minder uitgerust dan iemand die niet heeft gedronken en hetzelfde aantal uren heeft geslapen . Sommige mensen worden daarnaast ook eerder wakker wanneer ze alcohol gedronken hebben.  

Tip 3: neem een warme douche of bad

Het nemen van een warme douche of bad zorgt ervoor dat jij ontspant. Dit is zowel ontspannend voor je lichaam als geest. Wanneer je van een warme badkamer in een koele slaapkamer komt, daalt je lichaamstemperatuur. Hierdoor ga jij jezelf slaperig voelen. Je lichaamstemperatuur speelt een belangrijke rol bij het regelen van je innerlijke klok. ‘s Ochtends is je lichaamstemperatuur het laagst en deze loopt tot aan de middag langzaam op, om vervolgens weer te dalen. De dalende temperatuur is voor je hersenen een signaal dat het tijd is om te gaan slapen, hierdoor zal je vanzelf moe worden. Het warme water zorgt ervoor dat de bloedvaten wijder worden. Door de verbeterde doorbloeding kan het lichaam meer warmte afstaan aan de omgeving en dan word je dus moe. 

Gerelateerde artikelen

Het belang van sportblessurebehandeling in Woerden

Knieklachten tijdens het Fietsen: Effectieve Zorg bij Fysiotherapie Van der Vegt

Fysiotherapie bij klachten door artrose: het verbeteren van mobiliteit en het verminderen van pijn